Steroider

Digital transformation = Ændringer på steroider!

“Det eneste der er konstant, er forandringer” eller “Det eneste der forbliver det samme, er at alt forandrer sig”, hører vi ofte sagt. Buzzwordet nu om dage er transformation – som kan beskrives som “ændringer på steroider”. Selv den mest stoiske forandringskonsulent kan blive skræmt af omfanget som den digitale transformation medfører.

Så hvordan sikre vi en succesfuld digital transformation?

En succesfuld digital transformation kan sikres ved at man adressere følgende områder:

  • Kommunikation og synlighed: Kommunikation, kommunikation, kommunikation – og verifikation af, at målene er forståelige.
  • Strategi: At have en veldefineret strategi der beskriver projekter, ressourcer, værdier og adfærd for transformationen er afgørende.
  • Organisation og ledelsessupport: Transformationsprogrammet kræver fuld support fra mellemledere og seniorledelse. Deltagelse er aldrig valgfrit.
  • Mennesker og involvering: Sørg for, at de der berøres af ændringerne, forstår fuldt ud hvad der sker. Engager alle interessenter tidligt, kommunikere regelmæssigt og sikre, at man forstår fuldt ud, hvorfor forandringen sker.
  • Vision; Etabler en stærk vision med tydelig retning; pragmatisk transformations-roadmap, individuelt engagement og lederskab. Hold tingene så simpelt som muligt. Vær beslutsom.

Kommunikation og synlighed:

  • Skab synlighed for medarbejderne. Hvordan kan tranformationen medvirke til at forbedre deres arbejde og organisationens fremtid?
  • Sikre behovet for forandring og transformation er fuldt forstået og formidlet. Sørg for at
    • de problemer du forsøger at løse, er forstået
    • slutmålet er klart formuleret
    • dine ambitioner er opnåelige
    • vise hvordan vi kommer derhen
  • Udpeg en leder, der er ubarmhjertig i at køre transformation.
  • Kommuniker ved enhver lejlighed og gerne gennem flere medier.
  • Sørg for, at “hvorfor” forklares for at skabe buy-in.

Strategi:

  • En klar strategi og engagement fra top- mellemledere vil gøre forskellen for dit transformationsprogram.
  • Vælg projekter, der virkelig vil gøre en forskel for kunder og medarbejdere; mindre fokus på omkostningsbesparelser og mere fokus på kunde- og medarbejderoplevelse, er den bedste måde at garantere afkast på.
  • Sikre dig at transformationen er linket til jeres forretningsstrategi, fokusområder, portefølje, investeringer osv.

Organisation og ledelsessupport:

  • Top-down support, god planlægning, god ledelse (overvåge, gennemgå og justere)
  • Udpeg facilitatorer, sørg for at have en god sponsor som du følger op med gennem hele forløbet
  • Sørg for, at din organisation er godt alignet, dette gør det meget lettere at gennemføre forandringen
  • Sørg for alle støtter op om initiativet, helt fra toppen og ud til frontlinjen
  • Sørg for at have de rette ressourcer på, så projektet forbliver på rette spor.

Mennesker og involvering:

  • Medarbejdere er nøglen til succes – ændringer skal designes så de passer til organisationen og tilfører værdi til kunden.
  • Organisationen ser på deres ledere på alle niveauer for at få guidance, så vi må sikre at de vigtigste ledere er identificeret og at de repræsenterer en ensartet styring af forandringsinitiativet.
  • Mennesker skal informeres og få lov til at finde deres egen “whats-in-it-for-me “- dette vil medvirke til, at få alle med ombord af de grunde, som de anser for at være de rigtige.
  • Saml dem, der bliver påvirket af ændringer tidligt i processen. Dette gør at de føler sig som en del af rejsen.
  • Få de rigtige mennesker ombord på bussen og de ”forkerte” mennesker af bussen.
  • Ægte forandringer kommer fra medarbejderne, da ingen andre kender opgaverne bedre end de mennesker der rent faktisk udfører jobbet.
  • Lederskab kan kun skabe og støtte forandringskultur – ikke gennemføre den.

Vision:

  • Hav en klar vision og strategi, hvor hver involveret bringer værdi i forhold til deres rolle og har en stemme i processen.
  • Ledere skal gå forrest som gode eksempler, og støtte op om trinvise forbedringer og justeringer.
  • Definer et klart slutmål, selvom det ser umuligt ud her og nu.
  • Forvent ikke at nå målet på kort sigt, men udfør løbende mindre og større aktiviteter der bringer jer i den retning.
  • Analyser hvad der går godt og forstå grunden til det der går galt. Fortsæt med hele tiden at spørge hvorfor? Start altid med hvorfor i stedet for hvordan eller med hvad.